side-area-logo
OVER LUV VTS

LUV VTS is een sprekend voorbeeld van een project waarbij PrYme Professionals een zeer gevarieerd portfolio aan ondersteuning heeft geboden.

LUV VTS is een project van Rijkswaterstaat en omvat het Landelijk en Uniform Vervangen (LUV) van Vessel Traffic Services (VTS). De vervanging en het onderhoud van deze huidige systemen is nodig om de veiligheid en vlotheid op de Nederlandse vaarwegen en in havengebieden te garanderen. Schepen moeten er veilig mee kunnen navigeren op zee, van en naar havens en over rivieren.

De radardoelvolgsystemen zullen voldoende ontwikkeld moeten zijn voor de specifieke situatie op de vaarwegen, gelet op de drukte en diversiteit van het scheepvaartverkeer. Bij de tijdelijke noodoplossing voor verkeersposten en op de lange termijn bij het landelijk en uniform inkopen van de systemen volgens de Europese aanbesteding zijn vele in- en externe partijen betrokken.

De strakke probabilistische planning, afstemming met de diverse partijen, zowel landelijk als regionaal, en het Europese aanbestedingstraject, vereisen een gedegen en integrale aanpak bij de ondersteuning van het project.

LUV-VTS
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
DE ROL VAN PRYME
SAMENWERKING

Samen met regionale en landelijke onderdelen van Rijkswaterstaat, gemeenten en met aannemers werkten de professionals van PrYme aan twee grote Europese aanbestedingen. Middels planningen en plenaire sessies was er een actuele afstemming tussen de verschillende partijen.

INTEGRALITEIT

Het inzichtelijk maken van planningen en het actualiseren en beheersen van risico’s was van vitaal belang voor het succes van dit project. Met onze aanpak hebben we de beheersaspecten in één integraal systeem verenigd.

PROBABILISTISCHE PLANNING

Startten we in juni 2015 met een aantal basisafspraken en projectmijlpalen, een paar jaar later ondersteunde PrYme dit project met probabilistische planningen. Monte Carlo simulaties gaven inzicht in de haalbaarheid, trefkansen, waarmee projectmijlpalen konden worden gehaald.

VISUALISATIE

Inzichtelijk maken van projectinformatie middels zoneborden, zoals beheersmaatregelen, standlijnrapportages gaven in een oogopslag de actuele situatie van het project weer.

PROJECTSUCCES

Uiteindelijk werkten we als projectteam toe naar het doel om landelijk de Vessel Traffic Systems te vervangen en daar bovenop tien jaar beheer en onderhoud uit te voeren.